293 WDH - Głodówka - Nieprzetarty Szlak Praga Południe

Przejdź do treści

OCYPEL -  HAL 2016

293 WDH - Głodówka
Od 17 do 27 lipca reprezentacja harcerzy z 293 WDH NS Różana Piechota, uczestniczyła w projekcie „4 PORY ROKU” w Bukowinie Tatrzańskiej, zorganizowanym przez Chorągiew Dolnośląską i dofinansowany ze środków PEFRON.
Mimo deszczowej pogody już pierwszego dnia czekała na nas moc atrakcji: warsztaty ekologiczne z druhną Ewą, nauka harcerskich piosenek, olimpiada sportowa i wyczekana dyskoteka.
Kolejnego dnia  harcerze dzielnie przemierzali kroki, jak na Różaną Piechotę przystało, do centrum Bukowiny Tatrzańskiej, razem 6 kilometrów i nikt nie narzekał na bolące nogi.  Sił nam nie brakowało w kolejnych, kolorowych warsztatach plastycznych - malowanie na szkle. Mieliśmy też niesamowitą okazję obserwować wyścig Tour de Pologne, gdyż jego trasa przebiegała dokładnie przed naszym schroniskiem. A wieczorem bardzo klimatyczne świeczkowisko, pierwsi wyróżnieni harcerze mogli zapalić świecę.
Nad wszystkimi warsztatami i zadaniami czuwała Druhna Ewa, która pewnego dnia przygotowała dla nas bieg terenowy. Niektóre zadania były naprawdę bardzo  trudne i nie można było ich znaleźć ;) Ale z pomocą druhów i druhen udało się go wszystkim zaliczyć :) Na dokładkę harcerze uczestniczyli w warsztatach ekologicznych. Mierzyli i liczyli wiek drzew w okolicy ośrodka. Ta wiedza na pewno im się przyda na kolejnych rajdach i wędrówkach leśnych.
Uczestnicy mieli też okazję do podziwiania piękna naszych polskich Tatr, będąc na wycieczce w Zakopanem i odwiedzając wyjątkowe Muzeum Przyrodnicze Tatrzańskiego Parku Narodowego. Ale to nie jedyna wycieczka, która przybliżyła piękno krajobrazu Polski.  Harcerze odwiedzili Niedzicę, Dębno i Ludzimierz. Tego dnia czekało na nas wiele niespodzianek :) Był rejs statkiem Harnaś po Zalewie Czorsztyńskim, zwiedzanie starego zabytkowego kościółka w Dębnie oraz Sanktuarium Matki Bożej Królowej Podhala w Ludzimierzu, gdzie wraz z polonią z Kanady przeżyliśmy Mszę Świętą.
Dużą radość sprawiło nam wyjście na Termy do Bukowiny Tatrzańskiej, gdzie szaleństwa było co niemiara. Nikt nie miał ochoty wychodzić z wody, ale co dobre szybko się kończy i wróciliśmy na kolejne warsztaty druhny Ewy. Tym razem trzeba było przygotować plecak na wędrówkę w góry, gdyż już następnego dnia ruszyliśmy na Rusinową Polanę. W końcu mogliśmy doświadczyć tego górskiego klimatu :) Było pięknie, a że trochę bolały nas nogi tego dziś już nikt nie pamięta za to w pamięci pozostały piękne widoki i radość z pokonania słabości i ze zdobycia pierwszego wspólnego górskiego celu .
Kolejną atrakcją było wspólne świeczkowisko z harcerzami ze Świdnickiego szczepu „Dęby” oraz skautami z Francji, którzy zatrzymali się w naszym, schronisku przed Światowymi Dniami Młodzieży, które miały miejsce w Krakowie i Europejskim Zlotem Skautów we Wrocławiu. Podczas tego wspólnie spędzonego wieczoru wysłuchaliśmy gawędy hm Piotra Pamuły ( drużynowy drużyny DĘBY), byliśmy świadkami uroczystego złożenia przyrzeczenia harcerskiego i mogliśmy cieszyć się wspólnym przebywaniem. Śpiewaliśmy piosenki harcerskie nasi goście śpiewali piosenki francuskie każdy jak potrafił – niby dzieliło nas dużo inny język, kultura, zwyczaje, ale okazało się, że jeszcze więcej nas łączyło. Tym co potrafiło nas połączyć było właśnie harcerstwo! Podczas tego projektu na Głodówce mogliśmy wzbogacić się o to doświadczenie jedności mimo różnorodności. To było naprawdę niesamowite.
Prawdziwy harcerz dba również o kondycję fizyczną, dlatego podczas wyjazdu nie zabrakło gry w zbijaka i zdrowej rywalizacji.
Z przyjaciółmi z Łbisk, którzy uczestniczyli z nami w projekcie, często śpiewaliśmy harcerskie piosenki, pląsaliśmy podczas ogniska czy wieczornych spotkań.
Przez cały okres projektu harcerze zdobywali sprawność przyrodnika i łazika. Wszystkim udało się zdać egzamin i przyszyć wyczekane sprawności. W czasie projektu, harcerze uczyli się zaradności, samodzielności, odpowiedzialności za powierzone zadanie, pracy w grupie, wspólnego osiągania celów, planowania i ewaluowania zadań.  Zdobyte umiejętności na pewno zaprocentują w ich dalszym życiu.
                      W imieniu harcerzy 293WDH NS „Różana Piechota”